Blijven inzetten op elektrificatie loont
In een tijdperk waarin klimaatverandering en luchtvervuiling steeds grotere problemen worden, lijkt het bijna onvoorstelbaar dat België overweegt om fiscale voordelen voor benzine- en dieselwagens opnieuw op te krikken. Je leest het goed, de onderhandelaars hebben een nota klaar waarin het verschil tussen de fiscale aftrekbaarheid van een fossiele wagen en een elektrische plots terug kleiner zou worden.
Mocht zoiets effectief in een toekomstig regeerakkoord staan, zou dat niet alleen een stap terug zijn op het gebied van duurzaamheid, maar ook nadelige gevolgen hebben voor de volksgezondheid, economie en de inzet om fossiele brandstoffen te vervangen door groene alternatieven. Beste onderhandelaars, ik weet dat jullie graag dwepen met 'de kiezer in de ogen kijken', 'afspraak met de geschiedenis' of 'aan de juiste kant van de geschiedenis staan', wel dit is zo'n moment. Enkele puntjes ...
Klimaatverandering, emissiedoelen en consumentenvertrouwen: een kritieke achteruitgang?
De wereldwijde opwarming bereikt alarmerende niveaus, en transport is een van de grootste bronnen van CO₂-uitstoot. Diesel- en benzinewagens stoten significant meer CO₂ uit dan elektrische voertuigen, zelfs wanneer de productie van batterijen wordt meegerekend. Als België de fiscale voordelen voor deze vervuilende salariswagens terug opschaalt, ondermijnt dat de nationale en internationale doelstellingen om de uitstoot te verminderen. Elk land heeft een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het beperken van de temperatuurstijging, en elektrische voertuigen spelen daarin een essentiële rol. En ook al zijn we een klein land en ben je persoonlijk niet overtuigd, dan wordt het tijd om over je eigen schaduw te stappen.
Ik stel me soms echt de vraag of er politiek wel een 'sense of urgency' bestaat. Telkens weer het 'stop and go'-principe, invoeren, weer afschaffen. De politiek stuurt een verwarrende boodschap naar burgers en bedrijven die net de overstap hebben gemaakt of overwegen te maken. Consumenten én bedrijven willen zekerheid over de toekomst van de fiscaliteit en duurzame voordelen. Inconsistente regelgeving kan ertoe leiden dat mensen hun vertrouwen verliezen in de klimaatambities van de overheid en dat voorbeeld dan ook volgen.
Het lijkt wel alsof er geen probleem is met het klimaat, tot het dat wel wordt. Spanje, Frankrijk en Oost-Europa hebben dit jaar al een stevig voorsmaakje gehad van wat we in de toekomst nog kunnen verwachten. En het zal er niet op verbeteren, integendeel, ook in ons landje. Ik begrijp dan ook niet dat men het zelfs aandurft om diesel en benzine nog fiscaal gunstig te maken. Mijn kinderen en hun kinderen zullen niet met plezier aan dit decennium terugdenken, dat kan ik je nu al zeggen.
Er worden miljarden subsidies en kortingen gepompt in de fossiele industrie. Kan dat niet teruggeschroefd worden om daarmee een stukje van de begroting op orde te krijgen? Bevoordeel en stimuleer elektrisch rijden en je zal zien dat dat meteen ook meer jobs in onze jonge sector zal creëren. En praat ook met onze sector. Niets zo frustrerend maatregelen of intenties te lezen zonder te weten waar die vandaan komen en zonder ons daarover te raadplegen.
Volksgezondheid: verontreiniging en luchtkwaliteit
Uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof door diesel- en benzinewagens draagt sterk bij aan luchtvervuiling, wat een directe impact heeft op de gezondheid van burgers. Luchtvervuiling leidt tot ademhalingsproblemen, hartaandoeningen en verhoogde sterfte. Studies tonen aan dat schone lucht de levenskwaliteit verhoogt en zelfs de levensverwachting van mensen verlengt. Door het stimuleren van elektrische voertuigen in plaats van vervuilende brandstofauto's, investeert de overheid in gezondere steden en gemeenschappen met minder ziekteverzuim en medische kosten. Dus op de lange termijn win je daar als overheid mee, maar het is geen quick win en dat zal knagen wellicht.
Energieonafhankelijkheid en duurzaamheid
De Europese afhankelijkheid van olie-importen is een kwetsbare positie, vooral in tijden van politieke onrust. Door de overgang naar elektrisch vervoer te ondersteunen, kan België zijn energie-onafhankelijkheid versterken. Elektrische auto's maken het mogelijk om lokaal opgewekte hernieuwbare energie te gebruiken, zoals zonne- en windenergie, waardoor de ecologische voetafdruk verder wordt verkleind. Ze zijn zelfs in staat energie terug te leveren en kunnen op die manier een zeer waardevolle aanvulling zijn op energiebevoorrading in de toekomst.
Investeren in elektrische infrastructuur en energieopslagtechnologieën draagt bij aan een veerkrachtige en duurzame energievoorziening. Dat is de toekomst, maar je bereikt dat enkel en alleen maar indien je consequent beleid voert dat over de partijgrenzen en persoonlijke visies heen de weg kan plaveien voor de generaties na ons.
Innovatie en economische vooruitgang
De elektrische revolutie biedt economische voordelen. Door te investeren in EV's en de bijbehorende infrastructuur kunnen Belgische bedrijven deel uitmaken van een groeiende industrie. België kan profiteren van een boost in werkgelegenheid in sectoren zoals batterijtechnologie, laadpaalinfrastructuur en slimme energieoplossingen. Bovendien zorgt een sterke interne markt voor EV’s ervoor dat Belgische bedrijven beter kunnen concurreren op internationale markten. Door het verschil tussen fiscale voordelen van elektrische en traditionele voertuigen weer kleiner te maken, zou België mogelijk achterblijven op het gebied van technologische vooruitgang en innovatie.
Hebben we dan niets geleerd van wat er met de PV-industrie is gebeurd in BE? Dat is als een kaartenhuisje in mekaar gestort, met veel faillissementen tot gevolg. Kijk naar wat er in Duitsland gaande is nu.
De toekomst is elektrisch: laten we dat ondersteunen
Elektrische voertuigen zijn geen tijdelijke trend; ze zijn de toekomst van vervoer. Grote automerken schakelen over op elektrische modellen, steden richten emissievrije zones in, en innovaties in batterijtechnologie verbeteren continu de efficiëntie en bereik van EV’s. Door nu te investeren in elektrische infrastructuur, zoals snellaadnetwerken en energieopslag, plaveien we de weg naar een groener transportsysteem dat schoner en duurzamer is.
Conclusie: laat België niet terugschakelen
Het terugbrengen van fiscale voordelen voor diesel- en benzinewagens is niet alleen een stap terug, maar een risicovolle zet die de toekomst van een schoner en gezonder België in gevaar brengt. De voordelen van elektrische voertuigen – van lagere emissies en betere luchtkwaliteit tot economische kansen – zijn te groot om te negeren. Door te kiezen voor duurzame voordelen en een helder beleid dat elektrisch vervoer ondersteunt, kan België zijn burgers, zijn economie en zijn planeet beschermen. We zijn klein, dat besef ik, maar we kunnen wel een voorbeeldfunctie aannemen.
Laten we de voortgang niet op het spel zetten en inzetten op een toekomst waar we trots op kunnen zijn: een toekomst op schone, elektrische energie.
Tim