bidirectioneel. AC-laadpunten.

deux directions.


La charge bidirectionnelle consiste simplement à exprimer la charge et la décharge. Mais c'est bien plus que cela : c'est lisser les pics, c'est disposer d'une très grande capacité de stockage pour votre maison où vous réutilisez de manière optimale l'énergie solaire pendant des jours, c'est vous rendre moins dépendant de l'énergie, c'est équilibrer le réseau et même gagner quelque chose.

Ontdek hier welke AC-laadpunten iso 15118 compatibel zijn met de wagens uit deze lijst.

Lisez notre blog Lisez sur la technologie et le chemin que nous avons parcouru pour la rendre possible en Belgique.

DC-omvorming in wagen

De EV-markt neemt het bidirectionele laadconcept stilaan over en past dit in almaar meer wagens toe. In de meeste gevallen kiest men voor omvorming in de wagen, waardoor bidirectionele laadpunten op die toepassing veel goedkoper zijn dan hun DC-broertjes hierboven. Denk aan < € 2000 voor een bidirectioneel laadpunt. 

Onderstaande laadpunten zullen kunnen werken met volgende wagens: Renault Mégane e-tech 2024, Renault Scénic e-tech 2024, Renault 5 e-tech 2024, Polestar 3, Polestar 4, Volvo EX90, Fisker Ocean.

Zaptec Go 2

De Zaptec Go 2, met een verwachte levering in Q4 van 2024, is MID-gecertificeerd en uitgerust met een ingebouwd display voor het monitoren van het kWh-verbruik. De hardware van de Zaptec Go 2 is ontwikkeld met ondersteuning van AC V2G (vehicle-to-grid), waardoor bidirectioneel laden mogelijk wordt. Door te voldoen aan de komende ISO 15118-20 en editie 4 van IEC 61851-1 kan de Zaptec Go 2 communiceren met je voertuig en je EV veranderen in een rijdende batterij.
Prijs nog niet gekend

Peblar Business

Het Nederlandse Peblar van Prodrive (Eindhoven) heeft een versie met socket uitgebracht die meteen ook iso15118-compatibel is, ook voor V2G. Begint vanaf € 1100 en kan communiceren met de gegevens van Homewizard. Dat maakt het een zeer betaalbare combinatie. Verwacht in 2024 nog meer mogelijkheden. Dit laadpunt is meteen leverbaar en kunnen we dus nu reeds installeren.

Peblar Business V2G

Easee Charge Max

Het ontwerp zal lijken op de Easee Lite en Charge en rolt wellicht eind 2023 uit. De prijs ligt vermoedelijk onder de € 2000. Nog niet zeker of solar charging er meteen zal opzitten, maar dat kan opgelost worden met een externe slimme sturing. 

Easee Carge Max V2G

Zaptec Pro

Zaptec heeft de Pro vandaag al klaargemaakt voor V2G en is dus
V2G Ready. Wordt vrijgegeven via een update. Nu reeds te verkrijgen vanaf € 1500.


Er zijn nog andere laadpaalfabrikanten mee bezig, maar we hebben beloofd dat nog even te verzwijgen. Echter mag je er van op aan dat er in Q4 2023 en Q1 2024 nog modellen zullen bijkomen.

Wil je als eerste de prijs vernemen van de opties voor je toekomstige wagen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.