DC-omvorming in wagen
De EV-markt neemt het bidirectionele laadconcept stilaan over en past dit in almaar meer wagens toe. In de meeste gevallen kiest men voor omvorming in de wagen, waardoor bidirectionele laadpunten op die toepassing veel goedkoper zijn dan hun DC-broertjes hierboven. Denk aan < € 2000 voor een bidirectioneel laadpunt.
Onderstaande laadpunten zullen kunnen werken met volgende wagens: Renault Mégane e-tech 2024, Renault Scénic e-tech 2024, Renault 5 e-tech 2024, Polestar 3, Polestar 4, Volvo EX90, Fisker Ocean.
Zaptec Go 2
De Zaptec Go 2, met een verwachte levering in Q4 van 2024, is MID-gecertificeerd en uitgerust met een ingebouwd display voor het monitoren van het kWh-verbruik. De hardware van de Zaptec Go 2 is ontwikkeld met ondersteuning van AC V2G (vehicle-to-grid), waardoor bidirectioneel laden mogelijk wordt. Door te voldoen aan de komende ISO 15118-20 en editie 4 van IEC 61851-1 kan de Zaptec Go 2 communiceren met je voertuig en je EV veranderen in een rijdende batterij.
Prijs nog niet gekend
Peblar Business
Het Nederlandse Peblar van Prodrive (Eindhoven) heeft een versie met socket uitgebracht die meteen ook iso15118-compatibel is, ook voor V2G. Begint vanaf € 1100 en kan communiceren met de gegevens van Homewizard. Dat maakt het een zeer betaalbare combinatie. Verwacht in 2024 nog meer mogelijkheden. Dit laadpunt is meteen leverbaar en kunnen we dus nu reeds installeren.
Zaptec Pro
Zaptec heeft de Pro vandaag al klaargemaakt voor V2G en is dus
V2G Ready. Wordt vrijgegeven via een update. Nu reeds te verkrijgen vanaf € 1500.
Er zijn nog andere laadpaalfabrikanten mee bezig, maar we hebben beloofd dat nog even te verzwijgen. Echter mag je er van op aan dat er in Q4 2023 en Q1 2024 nog modellen zullen bijkomen.
Wil je als eerste de prijs vernemen van de opties voor je toekomstige wagen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.