Laden aan twee snelheden - de uitdaging in Luik

12 août 2023 par
| Aucun commentaire pour l'instant

Het begon allemaal als iets om weken naar uit te kijken temidden de homeworkingrush gecombineerd met afstandsonderwijs: een uitstap met verblijf in eigen land. De bestemming was Luik, ooit een grijze stad, maar volgens heel wat reisforums een hippe plek die zich het laatste decennium heeft ontpopt tot ‘stad die je moet bezoeken’. Als fotograaf keek ik uiteraard nog het meest uit naar het station (naar een ontwerp van architect Santiago Calatrava). Normaal vertrekken we zorgeloos met onze EV naar onze bestemming, vanuit een naïeve ingesteldheid dat er overal wel genoeg openbare laadpunten zijn. Think again …


Laden aan 2 snelheden


Ik ging ervan uit dat Wallonië de laatste jaren aan een inhaalbeweging was begonnen en er ongetwijfeld voldoende openbare laadpalen zouden zijn. Dat bleek niet zo te zijn, Chargemap gaf een lege kaart, met Bioplanet en Carrefour (die ook nog eens uit de richting lagen) als uitzondering. Geen enkel openbaar laadpunt te vinden. Why? Een hippe stad wil een jong imago uitstralen denk ik dan. Laadpunten horen daar ook bij en maken deel uit van een toekomst waar e-mobiliteit een belangrijke rol zal spelen (Green deal, remember?). Heeft het te maken met de onfortuinlijke uitspraken van Luikse professor Damien Ernst? Stel je voor. Of ligt het probleem dieper? Ik kan je alvast meegeven dat het aanvankelijk voor wat ergernis zorgde, want we hadden ons daar niet aan verwacht in alle eerlijkheid. 


Het is structureel


Het is blijkbaar echt een structureel probleem. Er heeft in Wallonië niet echt een algemeen beleid bestaan dat de uitrol van openbare laadpunten zou stimuleren. Ter vergelijking: er zijn een 8500 openbare laadpunten in België, waarvan een 220 in Wallonië. Vlaanderen wil er 30.000 van maken, Brussel werkt aan 200 en wil er 200 bij.


De Luikse schepen Gilles Foret geeft toe dat in Wallonië het beleid ontbrak om hier de afgelopen jaren werk van te maken. Het is aan de steden om er een beleid van te maken. Zo is er dit jaar een budget van € 60000 vrijgemaakt om een studie uit te voeren naar de beste locaties voor openbare laadpunten in Luik, mede op vraag van de bevolking. Echter is dat voorlopig een studie, wat maakt dat de uitrol van de resultaten ervan misschien nog even op zich kan laten wachten.


Maar dat is geen probleem


We gaan niet meteen een evenwicht van openbare laadpunten hebben in België, maar dat hoeft geen obstakel te zijn voor onze verplaatsingen doorheen het land. Enerzijds is het veilig te stellen dat het netwerk van snelladers aan een hoog tempo aan het uitbreiden is en dat langs de belangrijkste verkeersaders in het land. Bovendien zien we elk jaar de actieradius van de doorsnee EV toenemen. De tijd van 150 km behoort nu echt wel tot het verleden. 400 km is verre van een uitzondering. Het beste bewijs van zorgeloos het land doorkruisen is wat de EV community recent nog heeft aangetoond: de route van Oostende naar Botrange in een scherpere tijd dan Test Aankoop. Zoek het maar eens op. Ik ben er zeker van dat je toekomstige EV eraan heeft deelgenomen.


Ja, de uitrol van elektrische mobiliteit is iets waar we vooral in Vlaanderen mee zijn bezig geweest, maar onderschat onze Waalse landgenoten niet. Het zou zomaar kunnen dat ze ook daar een serieus tandje gaan bijsteken en het pad effenen voor de start van een mooi EVerhaal over de taalgrens.

Partager cet article
Tags
Archiver
Se connecter pour laisser un commentaire.