Neen, ik ga hier niets schrijven over het ontwerp van de wagen, het dashboard of interieur. Over de nieuwe elektrische wagen van Kia vind je online immers tonnen info, dus dat ga ik even vermijden. Wat me wel opviel in al die eerste artikels, is dat ze allemaal verwijzen naar v2g of vehicle-to-grid en zoals jullie weten, heb je dan voor 100% mijn aandacht.
Wacht, V2L of V2G?
Toegegeven, wanneer je op de website van Kia gaat kijken op de EV3-pagina, wordt er met geen woord gerept over V2G, enkel over V2L, bewezen technologie waarop je de versterker van je gitaar kan aansluiten, maar niet je woning. Een lokale teruglevering van 3,6 kW is mooi, maar daar ga je niet non-stop je inductievuur van stroom mee voorzien.
Hoe dan ook verwijzen alle nationale en internationale artikels wel degelijk naar het terugleveren aan de woning of het net. De reden waarom het nog niet op de site staat, zal wellicht te maken hebben met het feit dat de OEM van het voertuig nog volop wordt getest door laadpaalfabrikanten voor een naadloze samenwerking zodat ze beide volgens iso 15118 zonder obstakels kunnen worden uitgerold. Ook zal de toepassing Kia Charge wellicht meer tijd nodig hebben voor die uitrol (de pagina van Kia Charge verwijst ook niet meteen naar de EV 3). Ik verwacht ergens dat er binnenkort wel een verwijzing naar 2025 zal volgen. Volvo stelt de update ook uit naar 2025, ook al is de EX 90 daarop voorzien. Anderzijds, wanneer je je wagen in ontvangst neemt, zijn we wellicht al volgend jaar.
De toekomst
Het is dus nog even koffiedik kijken wat de toepassing van V2G betreft, maar ik verwacht dat dat zoals de EV9 verloopt via omvorming in het laadpunt (DC-AC). Zoals je in ons overzicht van bidirectionele wagens en laadpunten wellicht hebt gezien, zijn er al heel wat laadpunten aangekondigd. Eigenlijk hadden er al twee op de markt moeten zijn, maar die zijn wat uitgesteld. Quasar 2 bijvoorbeeld is al uitgesteld naar midden volgend jaar. De andere bidirectionele laadpalen op de site zouden dit najaar op de markt komen, maar ook daar druk ik me voorzichtig uit.
De integratie van V2G in de wagen is hoe dan ook een mooi en belangrijk statement. Je gaat er geen reclame voor maken indien je als autofabrikant niet zeker van je stuk zou zijn of de technologie niet als volwassen zou beschouwen. Van zodra de OEM en laadpunt naadloos met mekaar kunnen samenwerken, volgt uitrol redelijk snel. Nu nog de instanties.
Tot de volgende!
Tim
Ik werk volop aan een roadshow waar ik op een luchtige, toegankelijke manier heel wat facetten over elektrisch rijden, energie en klimaat belicht. Denk je dat jouw cultureel centrum of gemeente interesse zou hebben in een roadshow over dat onderwerp? Laat het me dan zeker weten en dan pitch ik het in jouw gemeente. Website met meer info is in de maak.