bidirectioneel DC. stroom.

twee richtingen.


Bidirectioneel laden is eenvoudig uitgedrukt opladen en ontladen. Maar het is meer dan dat: het is pieken afvlakken, het is beschikken over een zeer grote opslagcapaciteit voor je woning waarbij je zonne-energie optimaal hergebruikt en dat dagenlang, het is je minder energieafhankelijk maken, het is het net balanceren en er zelfs iets aan verdienen. 

Ontdek hier welke wagens bidirectioneel laden met een laadpunt met ingebouwde omvormer.

Lees onze uitgebreide blog over de technologie en de weg die we hebben afgelegd om het in België mogelijk te maken.

Bidirectioneel Walbox Quasar - V2H/V2G

V2H/V2G

Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen van zodra ze ondergaat.

Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat Flexio kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens. 

Audi Q6 eTron V2G

Audi Q6 eTron

 Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij. 

VW ID.3 V2G

VW ID 3

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij. 

VW ID.4 V2G

VW ID4

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.

VW ID.5 V2G

VW ID5

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.

AUdi Q4 eTron V2G

Audi Q4 eTron

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.

Skoda Enyaq V2G

Skoda Enyaq

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.

VW ID.Buzz V2G

VW ID Buzz

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet.

VW ID.7 V2G

 VW ID 7

Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet.

Fisker Ocean V2G

Fisker Ocean

Zou V2L en V2G aan boord hebben, echter hebben we momenteel geen details over hoe en wat.

Kia EV9 V2G

Kia EV 9

Zal V2L en V2G aan boord hebben. V2G is getest met een bidirectioneel laadpunt (Quasar 2) met ingebouwde omvormer. Zal dus driefasig via CCS kunnen terugleveren.

Nissan Leaf V2G

Nissan LEAF

Mag in BE max 4,6 kW terugleveren. Enkel mogelijk bij 100%. Omvorming gebeurt in het laadpunt met Chademo-aansluiting. Chademo wordt in Europa uitgefaseerd, net zoals de LEAF (in 2024).

Mitsubishi Outlander V2G

Mitsubishi

Outlander

Zelfde verhaal als LEAF - Chademo. Ook de Outlander gaat eruit.

Tesla V2G

Tesla

In de toekomst mogelijk in combinatie met Powerwall. Verder geen details bekend.

Mercedes EQE V2G

Mercedes EQE

In Japan reeds mogelijk met omvorming in het laadpunt (DC). Afwachten wanneer in EU.

Mercedes EQS V2G

Mercedes EQS

In Japan reeds mogelijk met omvorming in het laadpunt (DC). Afwachten wanneer in EU.

Kia EV3 V2G

Kia EV 3

V2G in laadpunt. Info nog niet op site, vermoedelijk uitrol via firmware-update in 2025. Zie ook deze blog.

Hyundai Ioniq 5 V2G

Hyundai IONIQ 5

Had je niet zien aankomen he? Die is getest op DC ontladen en doet dat gewoon. In deze testen kon men tot 4 kW gaan.


Hyundai Ioniq 5 V2G

BUD Atto 3 V2G

BYD Atto 3

Deze adverteert het niet, maar is wel getest op V2G en werkt perfect. Voorlopig op max. vermogen van 7 kW, dus vermoedelijk eenfasige omvormer.

Polestar 2

Deze is getest op een DC bidirectioneel laadpunt en ontlaadt gewoon. Dat hadden we niet verwacht, maar testen bewijzen het wel. We hebben nu wel om de garantievoorwaarden gevraagd, vermits het merk het voor deze wagen niet in de verf zet.


Volvo EX30

Deze adverteert het niet, maar is wel getest op V2G en werkt perfect. Ook hier hebben we naar de garantievoorwaarden geïnformeerd.