V2H/V2G
Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen van zodra ze ondergaat.
Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat Flexio kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens.
Audi Q6 eTron
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
VW ID 3
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
VW ID4
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
VW ID5
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
Audi Q4 eTron
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
Skoda Enyaq
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. Enkel bij versie met grootste batterij.
VW ID Buzz
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet.
VW ID 7
Ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet.
Fisker Ocean
Zou V2L en V2G aan boord hebben, echter hebben we momenteel geen details over hoe en wat.
Kia EV 9
Zal V2L en V2G aan boord hebben. V2G is getest met een bidirectioneel laadpunt (Quasar 2) met ingebouwde omvormer. Zal dus driefasig via CCS kunnen terugleveren.
Nissan LEAF
Mag in BE max 4,6 kW terugleveren. Enkel mogelijk bij 100%. Omvorming gebeurt in het laadpunt met Chademo-aansluiting. Chademo wordt in Europa uitgefaseerd, net zoals de LEAF (in 2024).
Mitsubishi
Outlander
Zelfde verhaal als LEAF - Chademo. Ook de Outlander gaat eruit.
Tesla
In de toekomst mogelijk in combinatie met Powerwall. Verder geen details bekend.
Mercedes EQE
In Japan reeds mogelijk met omvorming in het laadpunt (DC). Afwachten wanneer in EU.
Mercedes EQS
In Japan reeds mogelijk met omvorming in het laadpunt (DC). Afwachten wanneer in EU.
Kia EV 3
V2G in laadpunt. Info nog niet op site, vermoedelijk uitrol via firmware-update in 2025. Zie ook deze blog.
Hyundai IONIQ 5
Had je niet zien aankomen he? Die is getest op DC ontladen en doet dat gewoon. In deze testen kon men tot 4 kW gaan.
BYD Atto 3
Deze adverteert het niet, maar is wel getest op V2G en werkt perfect. Voorlopig op max. vermogen van 7 kW, dus vermoedelijk eenfasige omvormer.
Polestar 2
Deze is getest op een DC bidirectioneel laadpunt en ontlaadt gewoon. Dat hadden we niet verwacht, maar testen bewijzen het wel. We hebben nu wel om de garantievoorwaarden gevraagd, vermits het merk het voor deze wagen niet in de verf zet.
Volvo EX30
Deze adverteert het niet, maar is wel getest op V2G en werkt perfect. Ook hier hebben we naar de garantievoorwaarden geïnformeerd.