bidirectioneel. AC-wagens.

twee richtingen.



Bidirectioneel laden is eenvoudig uitgedrukt opladen en ontladen. Maar het is meer dan dat: het is pieken afvlakken, het is beschikken over een zeer grote opslagcapaciteit voor je woning waarbij je zonne-energie optimaal hergebruikt en dat dagenlang, het is je minder energieafhankelijk maken, het is het net balanceren en er zelfs iets aan verdienen. 

Ontdek hier welke wagens bidirectioneel laden met een ingebouwde omvormer en betaalbare AC-laadpunten iso 15118.

Lees onze uitgebreide blog over de technologie en de weg die we hebben afgelegd om het in België mogelijk te maken.


Wallbox Quasar bidirectioneel V2G

V2H/V2G

Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen van zodra ze ondergaat.

Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat Flexio kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens. 

Renault Megane e-Tech 2024

Renault Mégane e-Tech 2024

Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Opgelet, enkel omvorming op modellen van dezelfde powertrain als R5.

Renault Scénic e-Tech 2024 V2G

Renault Scénic e-Tech 2024

Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Opgelet, enkel omvorming op modellen van dezelfde powertrain als R5.

Renault 5 e-Tech 2024 V2G


Renault 5 e-Tech 2024

Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Zou met ingebouwde omvormer kunnen terugleveren, wellicht pas in de duurdere uitvoeringen. Opgelet: enkel mogelijk met het laadpunt van Renault, Mobilize, en bij het afsluiten van een energiecontract bij The Mobility House. 

Polestar 3 V2L en V2G

Polestar 3

V2L en V2G aan boord. V2G verloopt via een ingebouwde omvormer DC/AC die 11 kW kan terugleveren.

Volvo EX90 V2L en V2G

 Volvo EX90

V2L en V2G aan boord. V2G vermoedelijk via AC indien zelfde platform als Polestar wordt gebruikt.

Polestar 4 V2L en V2G

 Polestar 4

V2L en V2G aan boord. V2G verloopt via een ingebouwde omvormer DC/AC die 11 kW kan terugleveren.

Kia EV6 2025


Kia EV 6 2025

Momenteel V2L, maar geruchten doen de ronde dat de uitvoering 2025 ook V2G mogelijk zou maken. Dit is nog niet bevestigd.

Kia EV 9 en EV3

Jawel, ook een ingebouwde omvormer. Zou dus kunnen ontladen via een AC-laadpunt en via een DC met ingebouwde omvormer.