V2H/V2G
Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen van zodra ze ondergaat.
Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat Flexio kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens.
Renault Mégane e-Tech 2024
Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Opgelet, enkel omvorming op modellen van dezelfde powertrain als R5.
Renault Scénic e-Tech 2024
Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Opgelet, enkel omvorming op modellen van dezelfde powertrain als R5.
Renault 5 e-Tech 2024
Nieuwe generatie zal klaar zijn voor V2G. Zou met ingebouwde omvormer kunnen terugleveren, wellicht pas in de duurdere uitvoeringen. Opgelet: enkel mogelijk met het laadpunt van Renault, Mobilize, en bij het afsluiten van een energiecontract bij The Mobility House.
Polestar 3
V2L en V2G aan boord. V2G verloopt via een ingebouwde omvormer DC/AC die 11 kW kan terugleveren.
Volvo EX90
V2L en V2G aan boord. V2G vermoedelijk via AC indien zelfde platform als Polestar wordt gebruikt.
Polestar 4
V2L en V2G aan boord. V2G verloopt via een ingebouwde omvormer DC/AC die 11 kW kan terugleveren.
Kia EV 6 2025
Momenteel V2L, maar geruchten doen de ronde dat de uitvoering 2025 ook V2G mogelijk zou maken. Dit is nog niet bevestigd.
Kia EV 9 en EV3
Jawel, ook een ingebouwde omvormer. Zou dus kunnen ontladen via een AC-laadpunt en via een DC met ingebouwde omvormer.