bidirectioneel DC. stroom.

twee richtingen.


Bidirectioneel laden is eenvoudig uitgedrukt opladen en ontladen. Maar het is meer dan dat: het is pieken afvlakken, het is beschikken over een zeer grote opslagcapaciteit voor je woning waarbij je zonne-energie optimaal hergebruikt en dat dagenlang, het is je minder energieafhankelijk maken, het is het net balanceren en er zelfs iets aan verdienen. 

Ontdek hier welke laadpunten er zijn met ingebouwde omvormer.

Lees onze uitgebreide blog over de technologie en de weg die we hebben afgelegd om het in België mogelijk te maken.

Bidirectioneel Walbox Quasar - V2H/V2G

V2H/V2G

Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen van zodra ze ondergaat.

Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat Flexio kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens. 

DC-omvorming in laadpunt

SolarEdge Bidirectional DC EV

SolarEdge Bidirectional DC EV

Eentje om in de gaten te houden.

Beschikbaar in de loop van het tweede semester van 2024. Houd er rekening mee dat dat niet betekent dat het in BE dan meteen mag. Dit laadpunt dient te worden gehomologeerd door Synergrid en dat kan enige tijd in beslag nemen.

De nieuwe lader zal de functies Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) op zonne-energie mogelijk maken en zal naar verwachting in de tweede helft van 2024 commercieel verkrijgbaar zijn. 


  • Laadt elektrische voertuigen op met behulp van fotovoltaïsche zonne-energie zonder onnodige conversies van wisselstroom (AC) naar DC. Snel opladen tot 24 kW door gelijktijdig elektriciteit te onttrekken aan de fotovoltaïsche omvormer, de thuisaccu en het elektriciteitsnet, waardoor de AC-infrastructuur van het huis en de beperkingen van de autolader worden vermeden.
  • Bovendien zal het SolarEdge ONE-energieoptimalisatiesysteem grotere besparingen opleveren door het toepassen van intelligente algoritmen om dynamische energieprijzen te berekenen en de EV-batterij autonoom op te laden en te ontladen. Hierdoor kunnen eigenaren betalingen ontvangen van hun elektriciteitsleverancier tijdens vraagresponsgebeurtenissen, door de energie die is opgeslagen in de batterijen van hun elektrische voertuigen naar het elektriciteitsnet te sturen (V2G).
  • Bovendien kan de EV-batterij dienen als opslagoplossing voor thuisbatterijen van maximaal 50 kWh, zowel on-grid als off-grid, waardoor huiseigenaren hun EV kunnen gebruiken om gedurende langere perioden een back-up van hun huis te maken in het geval van een stroomstoring ( V2H). De lader zal compatibel zijn met 400V en 800V EV-aandrijflijnen via een standaard CCS-connector.
Enphase Bidirectional EV Charger

Enphase Bidirectional EV Charger

Vergelijkbaar met wat Solaredge doet, met dat verschil dat Enphase micro-omvormers heeft geïntegreerd die de stroombaanefficiëntie nog net iets scherper maken. 

Bij een stroompanne is het laadpunt in staat om via de micro-omvormers een micronet te creëren en dus veilig off-grid te gaan. 

Laatste update (juni 2024): "We expect to release the product in 2025"

Lees de whitepaper

Wallbox Quasar 2

Wallbox Quasar 2

Wallbox is niet aan zijn proefstuk toe en ontwikkelt al sinds 2018 bidirectionele laadtechnologie, eerst met Quasar 1 en nu met Quasar 2. Quasar 1 was met Nissan LEAF een opstap waaruit veel werd geleerd. Zelf hebben we bijvoorbeeld ervaren dat BMS en lokale regelgeving met momenten voor uitdagingen hebben gezorgd bij de doorontwikkeling. Voor de tweede iteratie hopen we dat de Belgische overheid wat milder is qua opleggen van restricties en vooral naar Europa kijkt.

Quasar 2 is enkel beschikbaar met CCS (en driefasige output) en wordt in een eerste fase uitgerold in Californië. Belgische release uitgesteld naar 2025.

Meer info

Ambibox 11 kW DC

Ambibox 11 kW DC

Duitse nieuwigheid die er prat op gaat deze technologie voor iedereen toegankelijk te maken. We hebben nog geen informatie betreffende leverbaarheid, noch over de homologatiestatus. 

Werkt driefasig. Nog steeds op Roadmap voor Q4 2024

 Meer info