Kia EV3, zowel voor fleet als V2G wat lekkers

22 december 2024 in
Briers, Tim
| Nog geen reacties

Het zat eraan te komen: de praktijktest van de snel beschikbare Kia EV3, nadat ik hem al eens had gespot tijdens zijn roadshow eerder dit jaar. Met het Autosalon in het verschiet en de prominente plaats die de EV3 er zal krijgen, wou ik hem toch graag zelf eens ervaren. En aangezien Synergrid vanaf mei 2025 decentrale plug-inomvormers op het net toelaat en het potentieel van de wagen in combinatie met een bidirectioneel laadpunt dan zou mogen worden ingezet, is de timing dus goed gekozen. (c) Tim Briers op alle foto's

Het ontwerp van de wagen komt bekend voor en dat hoeft uiteraard niet te verbazen. Kia heeft immers voor een nieuwe lijn en vormgeving gekozen die je eerder al zag bij de EV9. De EV3 lijkt er dan in heel wat opzichten op, ook het interieur. Qua koetswerk zou je op afstand kunnen zeggen dat het een compacte EV9 is. De neus is echter veel afgeronder dan die van EV9, waardoor ie een iets guitiger snoetje krijgt dan de robuuste (en stoere) grote broer (of zus). De daklijn loopt ietsje af, wat de aerodynamica uiteraard ten goede komt. 

De klassieke grille is nu echt wel verleden tijd. Het koetswerk loopt nu door en krijgt in de hoge bumper een lichte kromming, wat weer handig is om in de luchtweerstand te snijden. De positie van de lichten is - zoals de EV9 - verticaal aan de zijkant van het koetswerk verwerkt. De dagrijlichten vallen samen met de frunk.

Zoals gezegd lijkt de Kia EV3 hard op de EV9 en vooral de achterkant verraadt dat. Zo zijn de hoekige ledlichten op dezelfde manier gepositioneerd. Dat hoekige, geblokte design geeft de wagen een brede look, ook al vinden we deze wagen terug in het segment van compacte SUV's (meer daarover later). De vleugel die boven de achterruit uitsteekt, zorgt dan weer voor een goede afvoer van de lucht tijdens het rijden. 

Meer exterieurfoto's vind je in de galerij hieronder. Laat gerust in de feedback weten wat je van de shoot vindt!

Interieur

Wat me bij het instappen meteen opviel, was de ruimte die je ervaart. Ook al gaat het om een compacte wagen, niets is wat het lijkt, want deze wagen is ruim. Niet zo ruim als de EV9 uiteraard, maar je merkt wel dat Kia zijn best heeft gedaan om een fijn gevoel tijdens het (mee)rijden te creëren. En dat fijne is ook doorgetrokken naar de gekozen materialen, de stilistisch strakke, haast minimalistische lijnen en knoppen. Ik ga niet dieper ingaan op de functies van knoppen en dergelijke, want die moet je gewoon zelf ervaren, daarom bij deze alvast enkele interieurbeelden zodat je voor jezelf kan uitmaken of dit interieur je aanspreekt. 

Ik had ook mijn fototas even in de koffer gelegd om een soort van referentiekader te creëren. Meer dan genoeg plaats voor twee reiskoffers dus. Onder de dubbele bodem vind je de verplichte veiligheidsspullen met hier en daar nog een klein opbergvak. 

In de frunk is net voldoende plaats voor een oplaadkabel of een sporttas.

Achter het stuur vind je een display met de typische basisfuncties die je in elke wagen vindt. Wel fijn is de geïntegreerde dodehoekcamera die bij het gebruik van de richtingaanwijzer meteen op het display verschijnt.

Het infotainmentscherm bevindt zich er rechts van en bevat alle instellingen en features die je verwacht van een EV. Kia legt daarbij zijn eigen accenten bij het visualiseren van de wagen bij het achteruitrijden, parkeren of zoeken naar een laadpunt. 

Nu je hierboven de actieradius toch ziet: ik reed met een 82 kWh-versie, wat me in de winter een rijbereik van een 500 km zou opleveren. In de zomer een 550 of zelfs 600, afhankelijk van de rijomstandigheden. Wat ik wel leuk vind is het rijbereik met warmtepomp en ventilatie aan of uit, zoals je op de foto kan zien. Gelukkig is de impact op het bereik te verwaarlozen.

Nu we toch over inzichten bezig zijn ... Ik heb de wagen getest in zones 30, 50, 70, 90 en 120 km/u, met steeds het EV-tabblad open. Dat tabblad geeft live feed van verbruik van het rijden, elektronica, warmtepomp e.d. Voor een maniakale EV-rijder die graag de actieradius uitdaagt, is dat bijzonder waardevolle informatie. Hieronder reed ik 110 km/uur met verwarming op 20°C. Voor iemand die net leert rijden met een elektrische wagen is dit scherm toch wel een belangrijke, want je weet welke impact een zware voet heeft op het verbruik, zowel qua snelheid, als optrekken, e.d. Zodra je weet wat welke impact heeft op de batterij, ga je snel oude gewoonten afleren. 

Vehicle-to-grid - bidirectionale laadfunctionaliteit - fleet

Het belangrijkste bewaar ik graag voor het laatste, want ja, deze wagen is V2G Ready en zou in staat moeten zijn om stroom terug te leveren aan een gebouw/woning. Fleetmanagers schuiven dan al wat ongemakkelijk in hun stoel, maar ik kan hen bij deze meteen geruststellen: het is een optie, specifiek in het leven geroepen voor fleettoepassingen. Zolang deze optie niet is toegevoegd aan de bestelbon, gaat ie niet kunnen ontladen, wat van de wagen dus een mooie toevoeging aan de fleet maakt. 

Overigens, vermits de optie € 250 kost, ga ik ervan uit dat het een puur softwarematige activatie is van een functie op de ingebouwde omvormer. Ik kan me immers perfect voorstellen dat als deze wagen binnen 4 jaar op de tweedehandsmarkt verschijnt, een particulier die functie alsnog gaat kunnen activeren. Dat is alvast een belangrijke meerwaarde bij de keuze later. 

Status V2G december 2024

Wel, ik heb toch al her en der artikels zien verschijnen over testen met AC-laadpunten, dus ergens verwacht ik dat de wagen over een hybride omvormer beschikt en dus in staat is om DC van de batterij om te zetten naar AC voor het laadpunt. Je hebt dan enkel een geschikt laadpunt nodig zoals de Zaptec Pro of Zaptec Go 2 die binnenkort verschijnt. Hoe de wagen via het laadpunt zal ontladen en welk vermogen de wagen zal kunnen leveren is momenteel nog onduidelijk. Ik heb de vraag hoe dan ook aan Kia gesteld. 

Zo weet ik ook niet wat het minimumafleververmogen is, de reactiesnelheid op de energievraag en of we in BE vrij zullen zijn bij de keuze van energieleverancier voor bijvoorbeeld dynamische prijssturing. Sommige merken maken hun ecosysteem immers potdicht en gaan dan met een specifieke energieleverancier in zee, maar dat lijkt me een zeer foute evolutie. De aansturing en energieleverancier zouden een vrije keuze moeten zijn. Afwachten dus. 

Hoe dan ook zou een dergelijke toepassing vanaf midden april mogelijk moeten zijn in BE, zoals je hieronder kan zien.


Ik weet niet of Kia reeds bezig is met de homologatie van hun omvormer, of die rond gaat zijn tegen april en of men gaat kiezen voor een eigen energieleverancier ... het is allemaal nog koffiedik kijken.  Ik hoop van harte dat we daarover gauw meer informatie zullen ontvangen. Uiteraard volg ik het op de voet op.

Of je de wagen op termijn wil inzetten als een oplossing op het energievraagstuk thuis of als een elektrische bedrijfswagen voor je personeel, de Kia EV3 stelt niet teleur. De graad van afwerking, de eigentijdse look, de zeer mooie actieradius, sterke geluidsisolatie en zeer volledig pakket, maakt dit een geduchte tegenstander van de meer klassieke fleetkeuzes. 

Tot de volgende!

Tim

Met dank aan Kia Vermant die me de wagen gedurende enkele dagen aan de tand liet voelen ;-). Ga zeker eens een kijkje nemen bij hun concessie aan de A12 of in Mechelen.


Deel deze post
Labels
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten